ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΘΗΛΑΣΜΟ

Αλλαγές στο σώμα της γυναίκας

Μετά τον τοκετό, το βάρος της μητέρας μειώνεται σημαντικά. Μόλις βγει από το μαιευτήριο μπορεί να έχει χάσει 1,5 Kgr + το βάρος του εμβρύου. Στη συνέχεια υποχωρεί σταδιακά η κατακράτηση υγρών, μικραίνει η μήτρα και μειώνεται η ποσότητα του αίματος που σημαίνει 4 Kgr περίπου. Τα υπόλοιπα 3-4 Kgr είναι η διόγκωση των μαστών και το λίπος που έχει προβλέψει να μαζέψει ο οργανισμός για το θηλασμό.

Οι ενεργειακές ανάγκες της θηλάζουσας μητέρας είναι περίπου 600 θερμίδες την ημέρα από τις οποίες ο οργανισμός αντλεί τις 300 από το λίπος που έχει μαζέψει και τις άλλες 300 από τη διατροφή της μητέρας.

Η διατροφή της θηλάζουσας μητέρας δεν έχει ιδιαίτερες απαιτήσεις εκτός από την “ισορροπία”.

- Ιδιαίτερες απαιτήσεις και διατροφικές ανάγκες έχουν:

* οι ανήλικες μητέρες

* οι καπνίστριες

* εκείνες που κάνουν συστηματική χρήση αλκοόλ

* εκείνες που πάσχουν από χρόνια νοσήματα

* εκείνες που έχουν πολλαπλή κύηση

* εκείνες που για κάποιο λόγο χάνουν πάνω από 3 κιλά το μήνα

* και (σπάνια περίπτωση) εκείνη που θηλάζει και είναι και πάλι έγκυος

Όλες οι άλλες οδηγίες είναι οι ίδιες με την περίοδο της εγκυμοσύνης δηλ.:

Ισορροπημένη διατροφή

Όχι δίαιτα αδυνατίσματος

Ήπια άσκηση

Όχι υπερβολές

Ξεκούραση

Προγραμματισμός-ηρεμία-βοήθεια από την οικογένεια

 

Η ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΠΟΙΚΙΛΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΑΠΟ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ:

Ψωμιά - Δημητριακά

(ψωμιά, ρύζι, πατάτες, ζυμαρικά)

Πρόσληψη τουλάχιστον 1 μερίδας ολικής αλέσεως με κάθε γεύμα. Πρόσληψη αμυλούχων σνακ: κράκερ, μπάρες δημητριακών με φρούτα.

Φρούτα και λαχανικά

Στόχος οι 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών/ημέρα. Συμπεριλάβετε 1 μερίδα σε κάθε γεύμα.

Γαλακτοκομικά

(γάλα, τυριά, γιαούρτια)

Καταναλώστε 2-3 μερίδες την ημέρα. Αν σας αρέσουν, μπορείτε να επιλέξετε την χαμηλότερων λιπαρών εκδοχή τους (στην ίδια ποσότητα).

Κρεατικά (κρέας λευκό, κρέας κόκκινο, ψάρι, αυγά, όσπρια, ξηροί καρποί)

Συμπεριλάβετε 2 μερίδες την ημέρα (μερίδα 120γρ.)

Τροφές και ποτά/ροφήματα υψηλά σε λίπος ή/ και ζάχαρη

Διατηρήστε την ομάδα στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα

Υγρά

Δεν χρειάζεται υπερκατανάλωση. Ένας καλός οδηγός είναι 8 ποτήρια/ημέρα. Υγρά θεωρούνται: το νερό, 100% φρέσκοι χυμοί, γάλα, τσάι, σούπες, ο καφές με μέτρο, τα φρούτα και τα λαχανικά. Αυξήστε την κατανάλωση σε πολύ ζεστές ημέρες.

Σημείωση: Ίσως κάποια τρόφιμα να επηρεάζουν αρνητικά το μωρό είτε γιατί του προκαλούν “κολικούς” ή διάρροιες είτε διότι λόγω έντονης οσμής, αλλάζουν τη γεύση του γάλακτος.